Communicatie en keuzebegeleiding
In de huidige Wet voor Pensioencommunicatie is vastgelegd op welke manier een pensioenfonds moet communiceren met deelnemers. In het nieuwe pensioenstelsel blijven veel inhoudelijke verplichtingen bestaan, maar komt er meer vrijheid voor de vorm van de communicatie.
Binnen het project Apothekerspensioen kiezen we ervoor om de belangrijkste deelnemersvragen centraal te stellen in de communicatie:
- Hoeveel krijg ik?
- Wanneer krijg ik het?
- Is het voldoende?
- Welke keuzes heb ik voor mijn pensioen?
Wij proberen u daarom in de eerste plaats zo goed mogelijk over deze vragen te informeren. Maar we horen het ook graag als u onderwerpen mist!
Pensioen- en rendementsverwachting
In de communicatie staat voortaan de pensioenverwachting centraal. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van zogenaamde palmbomen. Binnen SPOA en in deze nieuwsbrief zijn we al begonnen met het communiceren aan de hand van deze palmbomen. Ook de gevolgen van mee- of tegenvallende rendementen zijn hierin opgenomen.
Keuzebegeleiding
In de nieuwe pensioenregeling worden de keuzes die een deelnemer maakt steeds belangrijker. Om die reden stelt de Wet Toekomst Pensioenen dat pensioenfondsen deelnemers dienen te ondersteunen bij de keuzes die zij maken bij aanvang, tijdens de opbouwfase en in de (aanloop naar) de uitkeringsfase.
SPOA biedt keuzebegeleiding en ondersteuning bij alle te maken keuzes in de nieuwe pensioenregeling. Op deze manier worden deelnemers in de gelegenheid gesteld om weloverwogen keuzes te maken. De wijze van keuzebegeleiding wordt momenteel door het pensioenfonds samen met de deelnemers ontwikkeld.