Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
A

A

Bepalen premie en pensioenhoogte

De leden van BPOA hebben in 2021 in de enquête aangegeven dat ze een pensioen (inclusief AOW) willen van tussen 65 en 75% van het pensioengevend inkomen. De huidige premie bedraagt 30,7% van de pensioengrondslag. Deze premiehoogte is naar verwachting voldoende om de gewenste pensioenhoogte te kunnen halen. De hoogte van het uiteindelijke pensioen is ook afhankelijk van de keuzes voor het nabestaandenpensioen en de mate van solidariteit. Zie daarvoor het nieuwsbericht Onderdelen premie.

Voorbeeldberekening: uw premie in euro's
De premie bedraagt 30,7% van de pensioengrondslag.
Bij een pensioengevend inkomen van € 40.000 is de rekensom als volgt:
Inkomen€ 40.000,-
AOW-franchise€ 17.545,-
Pensioengrondslag€ 22.455,-
Jaarlijkse premie€ 6.893,69

Wat is voor u voldoende pensioen?

Uit de raadplegingen onder leden komt naar voren dat de meeste apothekers een pensioenhoogte van minimaal 65% van het gemiddeld verdiende inkomen voldoende vinden. Daarbij wordt AOW meegeteld.

Met het huidige premieniveau van 30,7% is dit voor veel apothekers naar verwachting haalbaar. De ledenvergadering van BPOA heeft in juni 2022 ingestemd met een premie van 30,7% van de pensioengrondslag.

Waar is uw premie voor bestemd?

Onderstaand wordt een indicatie gegeven van de opbouw van de premie. Op basis van het premieniveau van 30,7% wordt volgens de huidige inzichten 25% van de pensioengrondslag beschikbaar gesteld voor de opbouw van het persoonlijk pensioenkapitaal. Het overige deel wordt gereserveerd voor het afdekken van onder andere risico’s en kosten. Onderstaand ziet u welke reserveringen er worden gemaakt. Dit betreffen nog schattingen. Als er uiteindelijk minder gereserveerd hoeft te worden, blijft er een groter gedeelte over voor de individuele vermogensopbouw. 

Toelichting risicodelingsreserve en voorziening 

De risicodelingsreserve is een collectieve vermogensreserve waarmee financiële tegenvallers voor gepensioneerden kunnen worden gedempt. Daarnaast wordt een voorziening opgenomen om operationele risico’s met elkaar te kunnen delen. Deze reserve komt ten goede aan alle deelnemers. 

Het doel van de risicodelingsreserve is om er voor te zorgen dat in de uitkeringsfase de uitkeringen stabiel worden gehouden. In de jaren dat het resultaat minder is, wordt het pensioeninkomen aangevuld vanuit de risicodelingsreserve. 

De voorziening operationele risico’s is bedoeld voor het opvangen van verzekeringstechnische en kostenrisico’s. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het risico dat in een jaar meer mensen arbeidsongeschikt zijn geworden dan verwacht. Dit risico wordt opgevangen met de voorziening operationele risico’s. Meer van deze risico’s worden opgevangen via deze voorziening. Voorheen gebeurde dat met de buffer in de dekkingsgraad. 

Pensioengevend inkomen omhoog

In de huidige regeling is het pensioengevend inkomen afgetopt op € 104.089,- (2024). Dat betekent op dit moment dat apothekers met een hoger inkomen over dat deel van het inkomen geen pensioen opbouwen. In dat geval is het gewenste pensioenniveau naar verwachting niet haalbaar. Om die reden is het pensioengevend inkomen in de nieuwe pensioenregeling verhoogd naar het fiscaal maximum. Dat bedraagt 137.800,- in 2024. Apothekers met een inkomen boven het huidige maximum gaan dus meer premie betalen, maar ook meer pensioenkapitaal opbouwen. Het gewenste niveau van 65% blijft zo in beeld.

Keuze voor 80% van het fiscaal maximum

U kunt ervoor kiezen om uw pensioengevend inkomen te verlagen tot 80% van het  maximum pensioengevend inkomen (van € 137,800,- naar € 110.240,- in 2024). Bijvoorbeeld als u al op een andere manier zorgt voor een inkomen na pensionering naast het pensioen van SPOA en de AOW. De verwachte pensioenhoogte bij SPOA neemt dan wel af. 

Door de invoering van deze keuzemogelijkheid bieden we de deelnemers met hogere inkomens de gelegenheid zelf de pensioenopbouw van hun voorkeur aan te geven. Als u geen keuze kenbaar maakt, bouwt u automatisch een volledig pensioen op. 

Toetsing wetgeving en haalbaarheid

De Wet Toekomst Pensioenen is ingegaan op 1 juli 2023. Nu de regelgeving bekend is, kan ook de haalbaarheid van de administratieve uitvoering worden getoetst. Kan de nieuwe regeling  in de IT-systemen worden gerealiseerd? Wat worden de kosten? 

Pas als de nieuwe pensioenregeling de toetsing op haalbaarheid heeft doorstaan, is de keuze voor de nieuwe pensioenregeling definitief. Wij informeren u als het resultaat van de toetsing bekend is.